مقالات معلم خصوصی

12 روش مطالعه ریاضی رتبه های برتر کنکور سراسری

محمد مرادی نویسنده
18 0
18 تیر 1403
12 روش مطالعه ریاضی رتبه های برتر کنکور سراسری

ریاضی یکی از دروس اصلی و تاثیرگذار در کنکور سراسری است که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رتبه و انتخاب رشته دانش آموزان داشته باشد. با توجه به اهمیت این درس و چالش‌های موجود در یادگیری، فهم و درک آن، داشتن یک روش موثر برای مطالعه ریاضی کنکور امری ضروری است. در این مقاله، به بررسی روش‌های مختلف و ارائه نکات کلیدی برای مطالعه بهتر و موثرتر ریاضی کنکور خواهیم پرداخت. ناگفته نماند روش خواندن ریاضی کنکور برای هر شخص بنا به درک او و تمرینی ک مه می‌کند، متفاوت است. در همین راستا پیشنهاد می‌شود جهت درک بهتر از بهترین دبیر ریاضی اهواز و سایر شهرها، کمک بگیرید.

12 روش مطالعه ریاضی رتبه های برتر کنکور سراسری

افراد با روش‌های گوناگونی می‌توانند ریاضی را بخوانند اما باید در نظر گرفت ریاضی درسی نیست که بتوان آن را حفظ کرد. بلکه باید آن را به مفهومی‌ترین شکل ممکن درک کرد. در این قسمت قصد داریم روش‌های که فرد می‌تواند با آن ریاضی را درک کند ذکر کنیم. ناگفته نماند، نمی‌توان یک نسخه را برای تمامی افراد آن‌هم برای درسی مهم مانند ریاضی، پیچید. بهترین حالت برای درک مفهوم ریاضی، مراجعه بی چون و چرا به یک معلم خصوصی یا کلاس‌های عمومی است.

تست زنی ریاضی کنکور
تست زنی ریاضی کنکور

تست‌زنی ریاضی کنکور سراسری

اولین روش پیشنهادی برای درک ریاضی، تست‌زنی است. سعی کنید فرمول‌ها را یاد بگیرید تا بتوانید به سریع‌ترین شکل ممکن سوالات را پاسخ دهید. علاوه‌بر روش حل مسئله‌ای که در کتاب توضیح داده شده است، برخی از منابع نیز روش‌های بهتری را ارائه داده‌اند. شما می‌توانید جهت بالا بردن سرعت خود این روش‌ها را فرا بگیرید و در کنکور استفاده کنید. زمان کنکور محدود است و داوطلب نمی‌تواند تمامی سوالات را با روش اصلی حل کند.

برنامه ریزی

برنامه ریزی، کمک بسیار شایانی را به شما خواهد کرد. اگر زمان برگزاری کنکور را بدانید، با خیال راحت می‌توانید روزانه ساعاتی را به مطالعه و تمرین اختصاص دهید.با زمان بندی صحیح، فشار از روی شما برداشته خواهد شد. همچنین در این زمان می‌توانید نقاط ضعف خود را پیدا کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهید.

زمان بندی

تقریبا زمان مهم‌ترین دارایی انسان می‌باشد؛ زمان مشخص شده برای هر سوال در آزمون سراسری محدود است. در همین راستا مهم است که داوطلب، بتواند به سوالات در مدت زمان کوتاهی پاسخ صحیح بدهد. برای اینکه بتوانید زمان خود را مدیریت کنید، فرمول‌ها را به خوبی یاد بگیرید؛ اگر دیدید یک سوال وقت بسیاری را از شما خواهد گرفت، از آن بگذرید تا وقت خود را ذخیره کنید.

شبیه سازی

پیش‌تر در بخش زمانبندی گفته شد اگر جواب سوالی را نمیدانید، از او بگذرید تا زمان خود را ذخیره کنید. اما برای کسب رتبه بالا، نیاز است تا تمامی سوالات را پاسخ دهید. در همین راستا، بهتر است هر ماه یا هر 3 ماه یکبار، یک شبیه ساز کنکور را برای خود ایجاد کنید. با ایجاد شبیه سازی می‌توانید مدیریت زمان را یاد گرفته و نقاط ضعف خود را پیدا کنید.

تمرین و تکرار

تقریبا کلید هر موفقیتی در زندگی انسان، تمرین و تکرار است. با تمرین کردن، می‌توانید مباحث را به خوبی یاد گرفته و درس و فرمول را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید. پس از آموختن هر فرمول، با طرح مسائل گوناگون، خود را به چالش بکشید. هدف از این کار، تنها یاد گرفتن و مسلط شدن روی فرمول است.

مرور مباحث

بهتر است بعد از خواندن هر 2 الی 3 فصل، مجددا آن‌ها را مرور کنید تا مطمئن شوید به خوبی به مباحث و فرمول‌ها مسلط شده‌اید. ریاضی درسی مفهومی است و نمی‌توان با یک الی دو بار خواندن به فرمول‌ها مسلط شد. شما تنها و تنها با تمرین و مرور مباحث می‌توانید به خوبی آن را یاد بگیرید.

تحلیل اشتباهات

تحلیل اشتباهات یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری است. پس از حل مسائل، اشتباهات خود را تحلیل کنید و بفهمید که کجا اشتباه کرده‌اید. این کار به شما کمک می‌کند تا از تکرار اشتباهات جلوگیری کنید و مطالب را بهتر فرا بگیرید.

خلاصه نویسی

یکی از بهترین روش‌های یادگیری ریاضی، خلاصه نویسی است. بهتر است در ابتدای مطالعه هر درس، خلاصه نویسی را انجام دهید تا در زمان مناسب بتوانید به آن رجوع کنید. بهتر است نکات پرکاربرد و فرمول‌های مهم را نت برداری کنید و از نوشتن موارد کم اهمیت خودداری کنید. در واقع بهتر است نکات مهم را جدا کرده و بگذارید سایر موارد در کتاب باقی بمانند.

روش های مختلف مطالعه ریاضی
روش های مختلف مطالعه ریاضی

روش های مختلف مطالعه ریاضی

روش‌های مختلف حل ریاضی را یاد بگیرید و تنها به یک روش پایبند نباشید. به عنوان مثال برخی از اساتید با روش رد گزینه سوال طرح کرده و برخی نیز روش ابتکاری خودشان را دارند. جدا از اینکه چقدر شما به مباحث مسلط هستید، باید روش‌ها را تا حد امکان یاد بگیرید. این کار به شما در کنکور کمک شایانی می‌کند تا در زمان کوتاه‌تری سوالات را پاسخ دهید.

سایر منابع

اولین و معتبرترین منبعی که می‌توانید برای آموختن ریاضی به آن رجوع کنید، خود کتاب درسی است. در کتاب درسی به شکلی کاملا واضح، تمامی مباحث آموزش داده شده است. اما اگر به هر دلیلی قصد استفاده از کتاب اصلی را ندارید، می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید. برخی از این کتاب‌ها شامل گاج، قلم‌چی، خیلی سبز و غیره می‌شود. علاوه‌بر کتاب‌های ذکر شده، می‌توانید از منابعی همچون یوتیوب، آپارات و سایر برنامه‌های اشتراک ویدیو استفاده کنید.

 

تا به اینجای کار تمامی موارد گفته شده، روی کاغذ و قلم اتفاق می‌افتاد؛ اما اگر از فضای سنتی خسته شده‌اید و قصد امتحان یک شیوه نوین را دارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده کنید. اپلیکیشن‌های بسیاری وجود دارد که با یک سرچ ساده در اینترنت می‌توانید آن‌ها را روی گوشی خود نصب کرده و نهایت استفاده را ببرید.

تمرکز خود را بالا ببرید

سعی کنید هنگام مطالعه افکار خود را از تمامی اتفاقات پیرامون خالی کنید و فقط و فقط به درس و فرمول‌ها تمرکز کنید. هر چقدر وقت بیشتری صرف یادگیری فرمول‌ها کنید و تمرکز خود را هنگام مطالعه بالا ببرید، مباحث را بهتر متوجه می‌شوید.

کلاس های درس

بهترین راه برای یادگرفتن ریاضی، ثبت نام در دروه‌های ریاضی یا مراجعه حضوری به کلاس است. امروزه افراد بسیاری را می‌توانید در سطح اینترنت پیدا کنید که با رزومه و کارنامه‌های نسبتا قوی، ریاضی را به صورت مجازی و حضوری آموزش می‌دهند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود، رزومه کاری مدرس و سایر نکات، مدرس و دوره مورد نیاز خود را پیدا کنید. مجموعه استادبانک، یکی از بی‌شمار موسساتی است که با رزومه‌ای عالی اقدام به برگزاری کلاس‌های ریاضی در تهران و سراسر ایران عزیز می‌کند.

 

مدرس‌های که در این مجموعه مشغول به فعالیت می‌باشند، اساتیدی با دانش بالا و کارنامه‌ای قوی هستند. توصیه می‌شود اگر در ریاضی ضعف دارید و یا با هر هدف دیگری نیاز به یادگیری ریاضی دارید، از اساتید مجموعه استادبانک، نهایت بهره را ببرید.

سخن آخر

مطالعه ریاضی کنکور نیازمند برنامه ریزی دقیق، مطالعه مفهومی، استفاده از منابع آموزشی متنوع، تمرین و تکرار مستمر، تحلیل و ارزیابی عملکرد، و مدیریت استرس و انگیزه است. با توجه به این نکات و روش‌ها، می‌توانید به بهترین شکل ممکن برای کنکور آماده شوید و به هدف خود دست یابید. موفقیت در ریاضی کنکور نیازمند تلاش و پشتکار است؛ اما با داشتن یک روش کارآمد و موثر می‌توانید به راحتی از پس این چالش برآیید و به نتایج مطلوب دست یابید. دقت کنید که روش خواندن ریاضی کنکور ممکن است برای هر شخص متفاوت باشد و موارد گفته شده صرفا جهت بالا بردن آگاهی است.

سوالات متداول

  1. روش های خواندن ریاضی کنکور چیست؟

از روش‌های متداول خواندن ریاضی برای کنکور می‌توانیم به خلاصه نویسی، تست‌زنی، کلاس‌های حضوری و آنلاین و اپلیکیشن‌های موبایل اشاره کنیم.

  1. بهترین روش خواندن ریاضی کنکور چیست؟

بهترین روش درک ریاضی، مراجعه به کلاس‌های حضوری و غیرحضوری است. زیرا در این کلاس‌ها مدرس نقاط ضعف شما را پیدا کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

  1. آیا می‌توانم از ویدیو‌های آنلاین برای ریاضی استفاده کنم؟

بله، شما می‌توانید از برنامه‌ها و سایت‌های اشتراک ویدیو، فیلم‌های آموزشی ریاضی را پیدا کرده و ببینید.