مقالات معلم خصوصی

راهکارهای ارتقای یادگیری زبان در کودکان

محمد مرادی نویسنده
21 0
04 مرداد 1403
راهکارهای ارتقای یادگیری زبان در کودکان

دوره‌ی اولیه‌ی زندگی کودک، زمانی است که مغز او به سرعت رشد می‌کند. در این دوره کودکان بیشترین استعداد را برای یادگیری زبان جدید دارند. با قرار دادن کودک در معرض فعالیت‌های جدید می‌توانید رشد زبانی او را ارتقا دهید. قرار دادن کودک در فعالیت‌های روزمره نیز به تقویت مهارت‌های زبانی او کمک می‌کند؛ زیرا او در طول روز بیشتر با زبان در تماس است.

فعالیت‌هایی مانند خواندن کتاب با هم، گوش دادن به آهنگ‌ها، بازی‌های رومیزی و بیرون رفتن به رشد واژگان و مهارت‌های ارتباط کلامی کودک کمک می‌کنند. به کودک خود فعالیت‌های محرک ارائه دهید تا تاثیر مثبتی بر مهارت‌های زبانی او داشته باشد. در ادامه چند نکته‌ای را برای ارتقای یادگیری زبان در کودکان  به همراه توضیحی درباره تدریس خصوصی زبان مطرح می‌کنیم که ممکن است به شما کمک کند.

برای کودکان خود مطالب یادگیری زبان را بخوانید

اکنون می‌توانید به راحتی کتاب‌های داستان را به هر زبانی تهیه کنید، به ویژه به صورت آنلاین یا با مبادله کتاب‌ها با والدین دیگر. کودکان بسیار کوچک به زبانی که شما برای آن‌ها می‌خوانید، اشکالی نمی‌گیرند. آن‌ها بیشتر نگران داستان‌های قبل از خواب هستند. این فرصتی عالی‌ برای زمان اضافی در زبان انگلیسی فراهم می‌کند.

همه ما کتاب‌های مورد علاقه‌مان از دوران کودکی یاد می‌کنیم و در برخی موارد هنوز هم می‌توانیم بخشی از عبارات کتاب‌هایی که سال‌ها نخوانده‌ایم را به خاطر بسپاریم. داستان‌ها فرصت‌های قدرتمندی برای یادگیری زبان فراهم می‌کنند، بنابراین باید از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

خواندن کتاب‌های داستان مصور برای فرزندتان راهی عالی برای توسعه زبان است؛ زیرا هر صفحه با عناصر بصری پشتیبانی می‌شود. این روش ساده و کاربردی است و دایره لغات را گسترده‌تر کرده و کودکان را تشویق می‌کند تا درباره شخصیت‌ها سوال بپرسند و درباره داستان فکر کنند. اگر اعتماد به نفس کافی در خواندن با صدای بلند به زبان انگلیسی برای فرزندتان ندارید، جایگزین عالی استفاده از کتاب‌های صوتی یا داستان‌های آنلاین.

ارتقای یادگیری زبان در کودکان با موسیقی
ارتقای یادگیری زبان در کودکان با موسیقی

ارتقای یادگیری زبان در کودکان با موسیقی

موسیقی و گوش دادن به آن می‌تواند به رشد زبان کودکان کمک کند؛ چراکه موسیقی به طور نزدیکی از نحوه صحبت روزمره، تن و سرعت گفتار الگو می‌‌گیرد. گوش دادن به موسیقی می‌تواند راهی عالی برای بهبود عملکرد مغز کودکان باشد. تجربه موسیقی می‌تواند مهارت‌های شناختی گسترده‌تری را در کودکان توسعه دهد که توانایی آن‌ها را در تشخیص و پیش‌بینی افزایش می‌دهد. در نتیجه اگر می‌خواهید کودکتان بهتر زبان را درک کند و یاد بگیرد، با او به گوش دادن به موسیقی مرتبط با آن زبان بپردازید.

با کودکان خود به زبان جدید بازی کنید

کودکان به طور طبیعی همه چیز اطراف خود را بدون هیچ گونه مداخله‌‎ای یاد خواهند گرفت. آن‌ها این کار را از طریق آزمایش‌ها و بازی‌های خلاقانه انجام می‌دهند و در طول این مسیر خطاهای زیادی می‌کنند. برای کمک به فرزندتان در یادگیری زبان انگلیسی، او را تشویق کنید که به این زبان بازی کند.

در خانه، بازی‌های مختلف مانند، مخفی‌کاری و سایر بازی‌های محبوب را به زبان انگلیسی انجام دهید. به عبارت دیگر او را تشویق کنید که انگلیسی را به همان روشی که در حال یادگیری زبان اول خود هست، یاد بگیرد؛ زیرا این بهترین راه برای ارتقا یادگیری زبان در کودکان است.

با رادیو به ارتقای یادگیری زبان در کودکان کمک کنید

تفاوت زیادی بین قرار گرفتن در معرض زبان و یادگیری آن وجود دارد. به طور سنتی وقتی به یادگیری زبان فکر می‌کنیم، فکرمان به سمت کلاس‌های دستور زبان در مدرسه، تکرار افعال و ورق زدن کتاب درسی می‌رود. با این حال، یادگیری در سال‌های اولیه باید با قرار گرفتن در معرض صداها و ریتم زبان دیگری شروع شود به جای آموزش صریح.

همانطور که کودکان زبان اول خود را یاد می‌گیرند، فرآیند باورنکردنی را در مغز پشت سر می‌گذارند که به همه چیز اطراف خود گوش می‌دهند، اطلاعات را جمع کرده و سپس از آن استفاده می‌کنند. کودک در اولین باری که کلمه‌ای برای مثال “teddy” را می‌شنود، تقلید نمی‌کند، اما در عوض قبل از اینکه خودش این کلمه را امتحان کند، بارها و بارها توسط افراد مختلف شنیده است.

رادیو به شما فرصت می‌دهد تا به زبان دیگری که توسط بسیاری از گویندگان مختلف با لهجه‌های مختلف صحبت می‌شود، گوش کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هنگام تهیه شام آن را روشن کنید تا در ذهن کودک شما نیز کلمات نقش ببندند.

صحبت کردن با کودکان با زبان جدید کمک خواهد کرد
صحبت کردن با کودکان با زبان جدید کمک خواهد کرد

صحبت کردن با کودکان با زبان جدید کمک خواهد کرد

یکی از مزایای صحبت کردن مکرر با کودکان این است که آن‌ها را در تقویت مهارت‌های زبانی یاری می‌کند. هنگامی که شما به عنوان والدین با کودکانتان صحبت می‌کنید می‌توانید در مورد خانواده خود بحث کنید. این کار می‌تواند به گسترش و تقویت مهارت‌های زبانی آن‌ها کمک کند. به علاوه از کودک بپرسید که از انجام چه فعالیت‌هایی با خانواده خود لذت می‌برد. برای راحتی کودکان در پاسخ دادن به این سوالات، بهتر است سوالاتی باز و جملاتی آزادتر به آن‌ها ارائه دهید.

در سطح کودکتان باشید

برای ارتقای یادگیری زبان در کودکان، در مکالمات با آن‌ها می توانید در سطح زبانی آن‌ها باشید. این امر به معنای برقراری ارتباط به طور مستقیم با آن‌ها است، هم از نظر شناختی و هم از نظر سطح زبانی. استفاده از زبانی ساده و مناسب با سطح رشد کودکان و حفظ تعامل با سرعت آن‌ها به ادامه مکالمه کمک می‌کند.

ممکن است لازم باشد زبان خود را ساده‌تر کنید تا در سطح کودکان یا یک پله بالاتر باشید. به عنوان مثال اگر کودک با جملات سه یا چهار کلمه‌ای صحبت می‌کند، سعی کنید خودتان با جملاتی در حدود سه تا پنج کلمه صحبت کنید.

سخن پایانی

در نهایت، ارتقای یادگیری زبان در کودکان نیازمند تلاش و پیشنهادات متعددی است. راهکارهایی که می‌توانند به ارتقای یادگیری زبان در کودکان کمک کنند شامل ایجاد محیط زبانی غنی، استفاده از بازی‌ها و فعالیت‌های تعاملی، تمرین مکرر و مستمر، استفاده از تکنولوژی و منابع آموزشی مناسب و همچنین حمایت و تشویق به استمرار در یادگیری است.

با اعمال این راهکارها و مشارکت فعال والدین و معلمان، می‌توان به طور موثری یادگیری زبان در کودکان را تقویت کرده و آن‌ها را برای دستیابی به مهارت‌های زبانی قوی و پیشرفته آماده کرد. یادگیری زبان در کودکان مسیر هیجان‌انگیز و پر از امکانات است که با استفاده از راهکارهای مناسب، می‌توان از آن بهره‌برداری کرده و به طور کامل از ظرفیت‌های نهفته در کودکان استفاده نمود.

سوالات متداول

  1. چگونه می‌توان به کودکان کمک کرد تا علاقه‌مند به یادگیری زبان شوند؟
    با تصاویر و ویدیوهای جذاب می‌توانید کودکان را ترغیب به یادگیری زبان کنید.
  2. چرا تمرین مکرر و مستمر در یادگیری زبان مهم است؟
    تمرین مکرر و مستمر می‌توانید به ارتقای یادگیری زبان در کودکان کمک کند.
  3. چگونه می‌توان از تکنولوژی در یادگیری زبان کودکان بهره برد؟
    استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی می‌تواند در یادگیری زبان کودکان مفید باشد.