مقالات معلم خصوصی

ترمیم معدل چیست؟

محمد مرادی نویسنده
47 0
21 تیر 1403
ترمیم معدل چیست؟

آیا تا به حال ترمیم معدل به گوشتان خورده است؟ آیا می‌دانید زمانی که در امتحان نهایی نمره پایین کسب می‌کنید باید چطور آن را جبران کنید؟ اگر دغدغه کنکور و نمره پایین یک یا دو درس در امتحانات نهایی را دارید، ترمیم معدل به شما فرصتی برای جبران می‌دهد. با این کار می‌توانید نمره خود را بالا ببرید و تاثیر مثبت روی نتیجه کنکور داشته باشید. در این مقاله می‌خوانید که ترمیم معدل چیست و چطور با تدریس خصوصی به بهترین شکل انجام می شود. پس تا انتها همراه ما باشید.

تعریف دقیق ترمیم معدل چیست؟

طبق قانون جدید آموزش و پرورش از سال 1394 آزمونی به نام ترمیم معدل روی کار آمد. دانش‌آموزان پشت کنکوری که در امتحانات نهایی نمرات پایینی گرفته‌اند، می‌توانند در این آزمون نمره خود را بالا ببرند.

ترمیم معدل با لحاظ قطعی نمرات نهایی سال سوم دبیرستان شکل جدی‌تری به خود گرفت. تا قبل از سال 1403 تاثیر نمرات امتحانات نهایی مثبت بود. در این سال تاثیر نمرات نهایی قطعی شده است. به عبارت دیگر تنها رتبه کنکور کافی نخواهد بود و نمرات دانش‌آموزان در طی امتحانات نهایی نیز اهمیت دارد.

اگر در امتحانات نهایی نتوانستید نمره بالا کسب کنید، آزمون‌های ترمیم معدل یک فرصت مناسب برای جبران هستند. در این آزمون‌ها که چه یک درس چه تمام درس‌های امتحانات نهایی را شامل می‌شوند، دانش آموز فرصت دارد تا نمره بهتری کسب کند.

کاربرد ترمیم معدل
کاربرد ترمیم معدل

کاربرد ترمیم معدل

ترمیم معدل مخصوص دانش‌آموزان پیش دانشگاهی یا دوازدهم است که امتحانات نهایی خود را خراب کرده‌اند. این آزمون به دانش‌آموز فرصت می‌دهد تا نمره خود را جبران کند. به طوری که با تاثیر قطعی آن روی نتیجه کنکور بتواند رتبه بهتری به دست آورد.

نکته مثبت در آزمون‌های ترمیم معدل محدود نبودن تعداد درس‌ها برای آزمون است. چه در یک درس نمره کمی گرفته باشید، چه بخواهید همه دروس را دوباره امتحان دهید، امکان پذیر است. همچنین این آزمون نمرات کارنامه را تغییر نمی‌دهد و به صورت سیستماتیک برای ثبت نام کنکور ارسال می‌گردد.

مزیت ترمیم معدل این است که اگر نتوانید در این آزمون نیز نمره بهتر کسب کنید و نمره دریافتی از قبلی هم کمتر بود، به صورت خودکار نمره بالاتر لحاظ خواهد شد. با این حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که برای هر درس تنها یک بار اجازه ترمیم معدل دارید.

ترمیم معدل برای کدام پایه هاست؟

اگر برای شما هم سوال است که ترمیم معدل را چه کسانی انجام می‌دهند و شامل کدام پایه‌ها می‌شود، باید بدانید تنها دانش‌آموزان کنکوری می‌توانند ترمیم معدل کنند. از آنجا که نمرات امتحانات نهایی به صورت مستقیم روی نتیجه کنکور اثر دارند، دانش‌آموزان پایه دوازدهم یا پیش دانشگاهی می‌توانند نمرات خود را در ترمیم معدل بالاتر ببرند.

این موضوع برای کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را قبلا گرفته‌اند و حال قصد دارند در کنکور شرکت کنند نیز امکان‌پذیر است. کسانی که مدرک دیپلم خود در هر رشته تحصیلی طی سال‌های 84 تا امروز گرفته‌اند، می‌توانند در شرکت در آزمون‌های ترمیم معدل شرکت کنند.

توجه به این نکته ضروری است که ترمیم معدل برای دروس همان پایه تحصیلی در کارنامه انجام می‌شود. به عبارت دیگر داوطلبان رشته‎هایی که کنکورشان با رشته دبیرستان متفاوت است فقط می‌توانند درس‌هایی را امتحان دهند که در کنکور اثر دارد. به طور مثال داوطلب کنکور تجربی که دیپلم انسانی دارد، باید دروس مرتبط با کنکور تجربی را انتخاب کند.

مدارک لازم برای ثبت نام ترمیم معدل
مدارک لازم برای ثبت نام ترمیم معدل

مدارک لازم برای ثبت نام ترمیم معدل

برای آنکه بتوانید در ترمیم معدل شرکت کنید باید حواستان به زمان ثبت نام باشد. آزمون‌های ترمیم معدل همزمان با امتحانات نهایی در خرداد برگزار می‌شوند. دانش‌آموزان برای ثبت نام در آزمون‌های ترمیم معدل علاوه بر کارت ملی و شناسنامه باید تاییدیه تحصیلی ترمیم معدل نیز داشته باشند. همچنین داشتن ریزنمرات و خود مدرک دیپلم نیز الزامی است.

ترمیم معدل رایگان نیست. طرح سوال، چاپ برگه‌ها و تصحیح اوراق برای آموزش و پرورش هزینه دارد. به همین دلیل در هنگام ثبت نام ترمیم معدل باید هزینه پرداخت کنید. هزینه ترمیم معدل به دو هزینه ثابت و متغیر تقسیم می‌شود. هزینه ثابت برای سال 1403 که در سایت my.medu.ir پرداخت خواهید کرد، 50 هزار تومان است. هزینه متغیر مربوط به تعداد دروسی است که انتخاب می‌کنید. هر درس 50 هزار تومان هزینه دارد. به طور مثال اگر دو درس بردارید هزینه متغیر 100 تومان و اگر 4 درس بردارید باید 200 هزار تومان برای این آزمون پرداخت کنید.

دریافت کارنامه ترمیم معدل

زمانی‌که نتایج آزمون ترمیم معدل اعلام شد، باید برای دریافت کارنامه خود اقدام کنید. این کار از دو طریق قابل انجام است. اولا می‌توانید به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت ترمیم معدل آموزش و پرورش به صورت آنلاین کارنامه خود را ببینید.

دوما اگر دانش‌آموز ثبت نام ترمیم معدل خود در مدرسه انجام داده باشد می‌تواند با مراجعه به مدرسه از معلم و معاون خود بخواهد تا کارنامه را برایش بگیرد. حواستان باشد که غیبت در آزمون ترمیم معدل کارنامه‌ای نخواهد داشت. ضمن آن‌که غیبت در امتحان باعث سوخت شدن امتحان آن درس می‌شود.

ثبت نام برای ترمیم معدل
ثبت نام برای ترمیم معدل

ثبت نام برای ترمیم معدل

در خرداد ماه هر سال آزمون‌های ترمیم معدل اجرا می‌شوند. برای ثبت نام در این آزمون‌ها باید از طریق ترمیم معدل آموزش و پرورش که نشانی آن my.medu.ir است اقدام کنید. این سایت شما را به ورود از طریق دولت من هدایت می‌کند.

از طریق رمز یک بار مصرف و وارد کردن اطلاعات هویتی و کد پستی در نهایت کد 19 رقمی سوابق تحصیلی خود را دریافت خواهید کرد. در کارتابل خود در سایت  my.medu.ir سوابق تحصیلی را انتخاب و کد دریافتی را وارد می‌کنید. از منوهای کشویی گزینه ترمیم و ایجاد سابقه را انتخاب کنید و فرم ثبت نام را کامل کنید.

جمع بندی

دانش‌آموزان دوازدهمی که فکر می‌کنند می‌توانند نمرات بهتری نسبت به امتحان نهایی خود بگیرند با شرکت در آزمون ترمیم معدل این فرصت را خواهند داشت. ترمیم معدل فرصتی برای داوطلبان کنکور است که به کمک آن تاثیر مستقیم معدل روی رتبه کنکور خود را بهبود ببخشند.

در فاصله‌ آمادگی برای ترمیم معدل آماده می‌شوید می‌توانید از معلم خصوصی کمک بگیرید. در استادبانک بهترین معلم‌های خصوصی برای درس‌های مختلف را پیدا خواهید کرد. معلم‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا نمره بهتری در ترمیم معدل کسب کنید. ترمیم معدل دوازدهم به کمک معلم‌های حرفه‌ای استادبانک از آب خوردن هم راحت‌تر خواهد بود.

سوالات متداول درباره ترمیم معدل چیست؟

  1. ترمیم معدل چیست؟
    دانش‌آموزانی که در امتحانات نهایی نمره خوبی کسب نکرده باشند، با شرکت در ترمیم معدل می‌توانند برای کسب نمره بالاتر تلاش کنند.
  2. چه کسانی شرایط شرکت در ترمیم معدل را دارند؟
    تمام داوطلبین کنکور که سابقه تحصیلی دارند‌. دانش‌آموزان دوازدهم، دیملمه‌های سال ۸۴ به بعد و کسانی که مدرک پیش دانشگاهی خود را بعد از سال ۹۱ گرفته‌اند.
  3. برای ثبت نام در ترمیم معدل چه مدارکی لازم است؟ کارت ملی و شناسنامه، ریز نمرات و مدرک دیپلم و همچنین تاییدیه تحصیلی نیاز است‌
    زمان ثبت نام برای ترمیم معدل کی است؟ هر سال با شروع امتحانات نهایی یعنی در خرداد زمان ثبت نام در آزمون ترنیم معدل است.