مقالات معلم خصوصی

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در جهان و تحصیل در آن‌ها

محمد مرادی نویسنده
85 0
12 تیر 1403
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در جهان و تحصیل در آن‌ها

اگر دانش‌آموز پشت کنکوری هستید و در حال تصمیم برای آینده، حتما به پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در جهان فکر کرده‌اید. حتما بارها بین انتخاب رشته مورد علاقه و رشته پول‌ساز دچار شک و تردید شده‌اید. قطعا بارها اینترنت را زیر و رو کرده‌اید تا بدانید با انتخاب رشته تحصیلی هم می‌توانید به رشد فردی برسید و هم درآمد بالایی داشته باشید. شاید فرزندی دارید که می‌خواهید با انتخاب رشته‌های دانشگاهی با آینده شغلی بهتر از او محافظت کنید؛ بنابراین از خود می‌پرسید کدام رشته درآمد خوبی دارد، کدام رشته می‌تواند آینده فرزندمان را تامین کند. شاید تمایل داشته باشید در این راه به سراغ تدریس خصوصی برای فرزندانتان باشید و در جستجوی قیمت تدریس خصوصی تمامی دروس بوده تا فرزند خود را حوزه های مختلف علمی تقویت کنید.  این مقاله پاسخ سوالات شما را خواهد داد.

رشته های تحصیلی پر درآمد در سال های اخیر

آژانس آمار آموزش عالی ( HESA ) در ماه می 2023 آماری مبنی بر پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در جهان منتشر کرد. این آمار بر اساس یک نظرسنجی از دانشجویان محصل در رشته‌های مختلف طی سال 2019 تا 2023 جمع آوری شده است. طبق این آمار رشته‌های زیر جزو پردرآمدترین مشاغل 5 اخیر سال هستند.

  • دندان پزشکی
  • پزشکی
  • دامپزشکی
  • مهندسی
  • ریاضی
  • حسابداری

این رشته‌های تحصیلی از گذشته تا امروز پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی بوده‌اند که فارغ‌التحصیلان آن‌ها درآمدهای بالایی خواهند داشت. البته به شرط حرفه‌ای شدن در این مشاغل از طریق کسب علم و ادامه تحصیل. چرا که صرف تحصیل در یک رشته به معنای کسب درآمد از آن نیست و حداقل یک سال کار در آن زمینه به معنای کار حرفه‌ای خواهد بود.

در سال‌های اخیر در ایران نیز برخی رشته‌ها نسب به رشته‌های دیگر تقاضای بیشتری دارند. مانند دندانپزشکی، داروسازی و تمام رشته‌های پزشکی که به اغلب دانش‌آموزان پشت کنکوری برای رسیدن به آن‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. با این حال دیگر رشته‌ها مانند مهندسی، وکالت و حسابداری نیز متقاضیان خود را دارد و در دسته رشته‌های دانشگاهی آینده‌دار در ایران محسوب می‌شود. رشته‌هایی که برای مهاجرت کردن نیز مناسب هستند.

رشته های دانشگاهی آینده دار
رشته های دانشگاهی آینده دار

رشته های دانشگاهی آینده دار

با گسترش تکنولوژی، مخصوصا هوش مصنوعی، بسیاری از کارها دیگر از دست انسان خارج شده و به ربات‌ها و هوش مصنوعی سپرده می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند مسئله جبر و احتمال حل کند، آمار را تحلیل کند و محاسبات مهندسی انجام دهد. همچنین می‌تواند آمار تحلیل کند، کار ادیت و ویرایش انجام دهد یا حتی بنویسد و آشپزی کند.

به سبب این پیشرفت برخی رشته‌های دانشگاهی جدید روی کار آمده‌اند که بازار کار آینده خوبی دارند. رشته‌هایی که نیاز به هوش انسانی دارند و از عهده هوش مصنوعی بر نخواهد آمد.

  • رشته‌های فروش، بازاریابی و تبلیغات
  • توسعه نرم افزارها و برنامه های مرتبط با تکنولوژی یا هوش مصنوعی
  • پرستاری

همچنین رشته‌هایی مانند معلمی که نیاز به شناسایی اهداف آموزش، بررسی نیاز دانش‌آموز و شناخت ویژگی‌های شخصیتی شاگردان دارد نیز آینده روشنی خواهد داشت. چرا که هوش مصنوعی و ربات قادر به تشخیص احساسات نخواهد بود. به طور مثال هوش مصنوعی فرق نیاز دانش‌آموز پشت کنکوری به تدریس خصوصی فیزیک دهم یا ریاضی دوازدهم را به خوبی معلم با تجربه تشخیص نخواهد داد.

رشته های تحصیلی دانشگاهی مناسب برای مهاجرت

هنگامی که قصد انتخاب رشته دارید، به جز نگاه به بالاترین درآمد در رشته های تحصیلی مختلف، باید نگاهی به بازار آن و میزان عرضه و تقاضا در جهان نیز داشته باشد. چرا که افراد زیادی به قصد مهاجرت وارد دانشگاه می‌شوند و سعی در انتخاب رشته‌های دانشگاهی با آینده شغلی بهتر دارند.

موضوع مهاجرت نیز در همین دسته قرار خواهد گرفت. این که دانش‌آموز اگر هدف مهاجرت دارد، رشته‌ای را در دانشگاه انتخاب کند که هم راحت‌تر به کمک آن مهاجرت کند و هم پس از مهاجرت به کمک رشته‌ای که در آن تحصیل کرده، درآمد بالایی داشته باشد.

  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی هوافضا
  • مهندسی عمران
  • مهندسی پزشکی
  • پزشکی
  • پرستاری
  • فیزیوتراپی
  • مامایی
  • داروسازی
  • حسابداری
  • ادبیات
  • روانشناسی
  • جامعه شناسی
  • طراحی صنعتی
  • گرافیک
  • عکاسی

رشته‌های دانشگاهی در جهان با بالاترین درآمد هستند که گروه‌های تحصیلی مختلف از ریاضی تا هنر را شامل می‌شوند. به کمک تحصیل در این گرایش‌های دانشگاهی می‌توانید به کشورهای مختلف مهاجرت کنید و از درآمد آینده خود اطمینان داشته باشید.

دندانپزشکی؛ رتبه اول پردرآمدترین رشته های دانشگاهی جهان

دندانپزشکی همواره یکی از پرتقاضاترین رشته‌های دانشگاهی در سراسر جهان بوده و هست. این رشته تحصیلی با توجه به میزان عرضه و تقاضا در دنیا و هزینه‌های بالای خدمات درمانی دندان به یک رشته پرطرفدار تبدیل شده است. دندانپزشکی به جز بخش درمانی، شامل خدمات زیبایی نیز می‌شود. به همین دلیل امروزه دانش‌آموزان زیادی برای وارد شدن به این رشته دانشگاهی پر درآمد با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در ایران برای سال 1403 با اعلام شورای عالی فرهنگی و طبق ماده افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، ظرفیت این رشته 20 درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد. به این ترتیب تعداد کسانی که می‌توانند در ماراتن کنکور در رشته دندان پزشکی قبول شوند به 2660 نفر افزایش خواهد یافت.

تحصیل در رشته مهندسی
تحصیل در رشته مهندسی

تجربه ی آینده شغلی خوب با تحصیل در رشته مهندسی

رشته‌های مهندسی همواره یکی از پرتقاضاترین رشته‌های تحصیلی هستند. این رشته‌ها هم برای مهاجرت مناسب هستند و هم برای کسب و کارهای شخصی. مهندسان می‌توانند دفاتر کار خود را داشته باشند و پس از فارغ‌التحصیلی درآمدهای خوبی کسب کنند.

اغلب رشته‌های مهندسی جزو رشته‌های تحصیلی با درآمد بالا هستند. هرچند که ماهیت بیشتر این رشته‌ها مردانه است، اما مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر یا مهندسی نرم افزار برای دختران نیز جزو رشته‌های دانشگاهی آینده‌دار محسوب می‌شود. تحصیل در رشته‌های مهندسی نفت، هوافضا، دریا و عمران برای مردان درآمدهای بالایی دارد.

به کمک تحصیل در رشته‌های دانشگاهی مهندسی در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته، شغل با درآمد بالا کسب خواهید کرد. به همین دلیل رشته‌های مهندسی در دسته‌بندی رشته‌های دانشگاهی پردرآمد قرار می‌گیرند.

دنیای محاسبات و کامپیوتر؛ تحصیل در رشته آینده دار

از قرن 21 به بعد تمام شرکت‌ها و فناوری‌ها نیاز به یک فرد متخصص در زمینه محاسبات و علوم کامپیوتر دارد. حقوق متخصصان آی‌تی و نرم‌افزار کاران با حقوق بانکداران برابری می‌کند. همچنین این افراد از اعداد بیشتر سر در می‌آورند و می‌توانند وارد شغل‌های محاسباتی نیز شوند.

رشته حسابداری و کامپیوتر دو رشته مجزا از هم در دانشگاه هستند که تحصیل در هر کدام از آن‌ها آینده شما را تضمین می‌کند. چرا که تمام کسب و کارها به یک حسابدار و یک فرد تحصیلکرده در رشته کامپیوتر نیاز دارند. به همین دلیل حسابداری و IT جزو رشته‌های دانشگاهی در جهان با بالاترین درآمد محسوب می‌شوند.

پیدا کردن رشته دانشگاهی مناسب؛ تضمین آینده

آینده هر فرد در گرو انتخابی است که برای رشته تحصیلی دانشگاهی خود می‌کند. ممکن است فردی علاقه به درس خواندن نداشته باشد و صرفا بخواهد مدرک دانشگاهی بگیرد، اما کسی که هدفش از درس خواندن پیدا کردن شغلی با درآمد مناسب است، باید انتخاب رشته را جدی بگیرید.

پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در جهان در این مقاله بررسی شد. علاوه بر این بهتر است با یک متخصص و مشاور مشورت کنید تا به کمک او بهترین رشته مناسب را با توجه به علایق و اهدافتان پیدا کنید. اساتید مجرب استادبانک با سال‌ها تجربه در مشاوره به پشت کنکوری‌ها می توانند بهترین رشته‌ها را متناسب با اهداف شما معرفی کنند. همچنین با توجه به نمرات، سطح دانش و میزان علاقه‌تان، بین انتخاب‌های شما، بهترین را برایتان انتخاب خواهند کرد.